You need Flash player 8+ and JavaScript enabled to view this video.

„MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY” – spektakl w reż. Marty Górnickiej w Teatrze Powszechnym w Warszawie

„MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY” – przejmujący i wielokrotnie nagradzany spektakl w reżyserii Marty Górnickiej – wraca na deski Teatru Powszechnego w Warszawie, aby po raz kolejny skonfrontować widzki i widzów z dramatem współczesnych konfliktów zbrojnych. Pokazy zaplanowano na 30 listopada i 1 grudnia.

„PIEŚŃ NA CZAS WOJNY” była z sukcesami prezentowana podczas najważniejszych festiwali teatralnych w całej Europie, m.in w Barcelonie, Mediolanie (Milano Porta Europa), Utrechcie (SPRING Utrecht), Salzburgu (Sommerszene Salzburg), Düsseldorfie (Europäisches Theatrefestival 777 TAGE ДНІВ DAYS), Freiburgu (Performing Democracy), Hanowerze (KunstFestSpiele Herrenhausen), Bernie w Szwajcarii (Auawirleben Theatrefestival Bern), Genewie, Zurychu. Trzy prezentacje odbyły sie podczas Festiwalu w Awinionie na dziedzińcu honorowym Pałacu Papieży, gdzie spektakl został przyjęty entuzjastycznie.

 

Spektakl jest koprodukcją fundacji CHÓR KOBIET w Warszawie i Maxim Gorki Theater w Berlinie, koproducentami są Teatr Powszechny w Warszawie, Festival d’Avignon, Maillon Théâtre De Strasbourg Scène européenne, SPRING Performing Arts Festival (Utrecht), Tangente St. Pölten – Festival Für Gegenwartskultur (Austria).

 

Spektakl teatru chórowego w reż. Marty Górnickiej „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY" otrzymał dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Zadanie polega na 2–krotnej prezentacji spektaklu – 30 listopada i 1 grudnia – w Teatrze Powszechnym w Warszawie.

Celem zadania jest promowanie polskiej kultury, dzięki unikatowym na europejską skalę spektaklom teatru chórowego, który w Polsce od kilkunastu już lat z powodzeniem wskrzesza reżyserka Marta Górnicka.

 

„MATKI" – pokazy w Warszawie ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Spektakl teatru chórowego w reż. Marty Górnickiej „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY" otrzymał dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zadanie polega na 2–krotnej prezentacji spektaklu – 30 listopada i 1 grudnia – w Teatrze Powszechnym w Warszawie.

 

 

Celem zadania jest promowanie polskiej kultury, dzięki unikatowym na europejską skalę spektaklom teatru chórowego, który w Polsce od kilkunastu już lat z powodzeniem wskrzesza reżyserka Marta Górnicka.

 

 

Informacje o spektaklu.

 

„MATKI” na festiwalu w Awinionie

Spektakl teatru chórowego w reż. Marty Górnickiej „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY” zostanie pokazany trzykrotnie (9, 10 i 11 lipca) na 78. edycji najstarszego festiwalu teatralnego w Europie – Festival d’Avignon. Na dziedzińcu honorowym Pałacu Papieskiego obejrzy go ok. 7500 osób.

– Widzowie są bardzo poruszeni naszym spektaklem, on ich w jakimś sensie dotyka i to chyba bardzo boleśnie. Zostają po spektaklach, długo rozmawiamy. Pytają, w jaki konkretny sposób mogą zareagować na tę wojnę i czują gdzieś swoją obywatelską odpowiedzialność. [...] W momencie, w którym obrazy wojny bledną, a my jesteśmy głosem tej wojny w Europie – reż. Marta Górnicka w rozmowie z Mateuszem Baranem dla TVP info.


Festival d'Avignon, założony w 1947 roku przez reżysera Jean Vilara, jest jednym z najbardziej prestiżowych i historycznie istotnych festiwali teatralnych na świecie. Od ponad 70 lat odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu się europejskiej sceny teatralnej. Są na nim prezentowane zarówno klasyczne, jak i nowatorskie spektakle, które inspirują kolejne pokolenia twórczych osób. To nie tylko przestrzeń premier i unikalnych występów, ale również platforma do wymiany myśli i eksperymentów artystycznych, co wpływa na rozwój nowych zjawisk w sztukach performatywnych.

 

– ​​Jesteśmy festiwalem twórczości walczącym o wolność artystów do poszukiwania słów, dźwięków, gestów i obrazów, by opowiadać o świecie i w nim żyć. Wierzymy, że spotkanie artystów i widzów wspólnie poszukujących słów jest publiczną usługą kulturalną w Europie bardziej potrzebną niż kiedykolwiek. To spotkanie jest kluczowym momentem odkrywania nieznanego, przebudzenia zmysłów, miłości do różnorodności, debaty o wyzwaniach naszych czasów, wyobrażania sobie innych możliwych światów. Domagamy się prawa do wspólnego poszukiwania słów. Choć sztuka nie gwarantuje szczęścia, zwiększa nasze szanse na jego znalezienie – Tiago Rodrigues, dyrektor festiwalu w Awinionie.

 

„MATKI” są jedną z dwóch polskich produkcji zaproszonych na 78. edycję festiwalu w Awinionie. Kolejną jest „Elizabeth Costello. Siedem wykładów i pięć bajek z morałem” w reż. Krzysztofa Warlikowskiego.

 

Informacje o spektaklu.

 

Spektakl „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY" otrzymał dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

 

Zadanie polega na 9–krotnej prezentacji spektaklu na istotnych festiwalach teatralnych:
– Festival „Presente indicativo - Milano Porta Europa" Teatro di Piccolo Milano (2 pokazy)
– Festival für Gegenwartskultur Tangente St. Pölten (2 pokazy)
– Freiburg Festival „Performing Democracy“ (2 pokazy)
– Festival d’Avignon (3 pokazy).

 

Celem zadania jest promowanie polskiej kultury za granicami kraju dzięki unikatowym na europejską skalę spektaklom teatru chórowego, który w Polsce od kilkunastu już lat z powodzeniem wskrzesza reżyserka Marta Górnicka. Pokazy we Włoszech, Niemczech, Austrii i Francji będą realizowane od maja do lipca 2024.

 

 

„MATKI” na festiwalu Performing Democracy

Spektakl teatru chórowego w reżyserii Marty Górnickiej „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY” zostanie pokazany dwukrotnie (15 i 16 czerwca) na festiwalu Performing Democracy, który odbywa się w Niemczech we Freiburgu. To ostatnia z destynacji Fundacji CHÓR KOBIET przed trzema lipcowymi pokazami na najstarszym festiwalu teatralnym w Europie – Festival d’Avignon – gdzie na historycznym dziedzińcu Pałacu Papieskiego „MATKI” zostaną zaprezentowane dla ok. 6-tysięcznej publiczności.

Festiwal Performing Democracy (dawniej Theatre Democracy Festival Freiburg) to jedenaście dni tańca, teatru i performansu. Jego tegoroczna edycja jest skupiona wokół trzech zagadnień: zmian klimatycznych i ich konsekwencji, dojrzałości demokratycznej oraz wojny i dzieciństwa. „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY” zostały zaproszone do trzeciego z wymienionych segmentów, a po pokazie 15 czerwca odbędzie się tematyczna dyskusja z publicznością.

 

– Demokracje po raz kolejny w coraz większym stopniu opierają się na przemocy militarnej jako środku politycznym, a horror konfliktów zbrojnych stał się częścią codziennego życia mediów. Chcemy przeciwstawić się tym narracjom, dlatego zaprosiliśmy produkcje skupiające się na uchodźczyniach przed wojną i prześladowaniami oraz świadkiniach bombardowań. W „MATKACH PIEŚNI NA CZAS WOJNY” Marty Górnickiej, 21 kobiet z Ukrainy, Białorusi i Polski opowiada i śpiewa o swoich przeżyciach w mocnej formie. Nie jako ofiary, ale bohaterki swoich historii – tak zapowiada segment „wojna i dzieciństwo” zespół kuratorski festiwalu, w którym znajdują się: Sandro Lunin (Theater Freiburg), Sonja Karadza (Theater im Marienbad) oraz Jürgen Eick (E-WERK Freiburg).

 

– Ta godzina to wieczność i obezwładniające przerażenie. Zobaczyliście i doświadczyliście rzeczy, na które nie ma słów. A o których mówią i śpiewają razem w mocnej i czystej formie, która porusza i szokuje – Rüdiger Schaper, „Der Tagesspiegel”.

 

Informacje o spektaklu.

 

Spektakl „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY" otrzymał dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

 

Zadanie polega na 9–krotnej prezentacji spektaklu na istotnych festiwalach teatralnych:
– Festival „Presente indicativo - Milano Porta Europa" Teatro di Piccolo Milano (2 pokazy)
– Festival für Gegenwartskultur Tangente St. Pölten (2 pokazy)
– Freiburg Festival „Performing Democracy“ (2 pokazy)
– Festival d’Avignon (3 pokazy).

 

Celem zadania jest promowanie polskiej kultury za granicami kraju dzięki unikatowym na europejską skalę spektaklom teatru chórowego, który w Polsce od kilkunastu już lat z powodzeniem wskrzesza reżyserka Marta Górnicka. Pokazy we Włoszech, Niemczech, Austrii i Francji będą realizowane od maja do lipca 2024.

 

„MATKI” na festiwalu Tangente St. Pölten

Po kolejnych destynacjach na trasie europejskiego tournée – Piccolo Teatro Milano (Włochy), SPRING Utrecht Performing Arts Festival (Holandia), KunstFestSpiele Herrenhausen (Niemcy), Auawirleben Theaterfestival Bern (Szwajcaria) – zespół „MATEK PIEŚNI NA CZAS WOJNY”, spektaklu chóralnego w reżyserii Marty Górnickiej, nie zwalnia tempa, udając się na pokazy w kolejnych miejscach. W czerwcu CHÓR KOBIET zagra m.in. w Austrii na festiwalu Tangente St. Pölten.

 „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY” spotykają się z uznaniem europejskiej publiczności oraz recenzentek i recenzentów teatralnych. Po owacyjnie przyjętym występie, który otwierał festiwal sztuk performatywnych SPRING Utrecht, w NRC Advertorial, jednym z kluczowych pism niderlandzkich, spektakl uzyskał najwyższą z możliwych not, czyli pięć gwiazdek. Shira Keller w swojej recenzji pisze: „niezwykle piękny, mrożący krew w żyłach spektakl MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY można nazwać aktem wyzwolenia”.

 

Pokazy „MATEK”, które odbędą się 5 i 6 czerwca w Landestheater Niederösterreich w ramach Tangente St. Pölten, będą jednocześnie austriacką premierą spektaklu. Tegoroczny festiwal skupiony jest wokół zagadnienia pamięci – prywatnej, ale zawsze politycznej. Jest ono rozpatrywane z perspektywy globalnej i lokalnej oraz w ramach różnorodnych projektów artystycznych. Pytanie, na które starają się znaleźć odpowiedź organizatorzy, brzmi: które wspomnienia są stłumione lub zapomniane oraz jak napisać historię na nowo, żeby uwzględnić w niej teraźniejszość?

 

Informacje o spektaklu.

 

Spektakl „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY" otrzymał dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.


Zadanie polega na 9–krotnej prezentacji spektaklu na istotnych festiwalach teatralnych:
– Festival „Presente indicativo - Milano Porta Europa" Teatro di Piccolo Milano (2 pokazy)
– Festival für Gegenwartskultur Tangente St. Pölten (2 pokazy)
– Freiburg Festival „Performing Democracy“ (2 pokazy)
– Festival d’Avignon (3 pokazy).


Celem zadania jest promowanie polskiej kultury za granicami kraju dzięki unikatowym na europejską skalę spektaklom teatru chórowego, który w Polsce od kilkunastu już lat z powodzeniem wskrzesza reżyserka Marta Górnicka. Pokazy we Włoszech, Niemczech, Austrii i Francji będą realizowane od maja do lipca 2024.

 

„MATKI” w Piccolo Teatro di Milano

CHÓR KOBIET rozpoczyna właśnie kolejny etap swojego europejskiego tournée, w czasie którego zostanie zaprezentowany spektakl chóralny „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY” w reż. Marty Górnickiej. Pierwszym przystankiem na trasie jest Piccolo Teatro di Milano, gdzie zespół wystąpi już 18 i 19 maja w ramach europejskiego festiwalu teatralnego PRESENTE INDICATIVO | Milano Porta Europa.

Piccolo Teatro di Milano jest pierwszym publicznym teatrem repertuarowym we Włoszech, który został założony w 1947 r. przez Paolo Grassiiego jako miejsce, które ma służyć całemu społeczeństwu. W 1972 r. kierownictwo zostało przejęte przez legendarnego reżysera Giorgio Strehlera, uważanego w powszechnej świadomości za twórcę tego teatru. Mottem Piccolo jest od samego początku: „teatr sztuki dla wszystkich”, co odnosi się do prezentowania jakościowych spektakli, które mają dotrzeć do jak najszerszej publiczności. Od 1991 r. Piccolo ma status „Teatru Europy”, co jest potwierdzone włoskim dekretem rządowym z 2017 r.


W grudniu 2020 roku dyrektorem Piccolo został Claudio Longhi, pod którego kierownictwem polityka kulturalna teatru rozwija się we wspieraniu współczesnej dramaturgii, internacjonalizacji i rozwoju europejskich sieci wsparcia. Instytucja działa w przekonaniu, że jej działalność nie powinna ograniczać się wyłącznie do produkcji spektakli, ale także służyć wspieraniu procesów wymiany, (współ)tworzenia i współpracy. Jednym z działań teatru jest ogólnoeuropejski festiwal. W czasie tegorocznej edycji PRESENTE INDICATIVO | Milano Porto Europa 18 i 19 maja zostanie zaprezentowany spektakl chóralny „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY”.

 

Informacje o spektaklu. 

 

Spektakl „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY" otrzymał dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.


Zadanie polega na 9–krotnej prezentacji spektaklu na istotnych festiwalach teatralnych:
– Festival „Presente indicativo - Milano Porta Europa" Teatro di Piccolo Milano (2 pokazy)
– Festival für Gegenwartskultur Tangente St. Pölten (2 pokazy)
– Freiburg Festival „Performing Democracy“ (2 pokazy)
– Festival d’Avignon (3 pokazy).


Celem zadania jest promowanie polskiej kultury za granicami kraju dzięki unikatowym na europejską skalę spektaklom teatru chórowego, który w Polsce od kilkunastu już lat z powodzeniem wskrzesza reżyserka Marta Górnicka. Pokazy we Włoszech, Niemczech, Austrii i Francji będą realizowane od maja do lipca 2024.

 

„MATKI" ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Spektakl teatru chórowego w reż. Marty Górnickiej „MATKI PIEŚŃ NA CZAS WOJNY" otrzymał dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Zadanie polega na 9–krotnej prezentacji spektaklu na istotnych festiwalach teatralnych:

 

– Festival „Presente indicativo - Milano Porta Europa" Teatro di Piccolo Milano (2 pokazy)
– Festival für Gegenwartskultur Tangente St. Pölten (2 pokazy)
– Freiburg Festival „Performing Democracy“ (2 pokazy)
– Festival d’Avignon (3 pokazy).

 

Celem zadania jest promowanie polskiej kultury za granicami kraju dzięki unikatowym na europejską skalę spektaklom teatru chórowego, który w Polsce od kilkunastu już lat z powodzeniem wskrzesza reżyserka Marta Górnicka. Pokazy we Włoszech, Niemczech, Austrii i Francji będą realizowane od maja do lipca 2024.

Informacje o spektaklu.

 

 

Warszawskie pokazy spektaklu HYMN DO MIŁOŚCI.

Pokazy spektaklu HYMN DO MIŁOŚCI w reżyserii Marty Górnickiej, odbędą się 18 i 19 grudnia 2019 roku o godzinie 19:00 w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie (ul. Jana Zamoyskiego 20). Będzie to zakończenie tegorocznego międzynarodowego tournee, które obejmowało europejskie festiwale teatralne w Bazylei, Chur, Pilznie, Düsseldorfie oraz Manheim.

"Hymn do miłości" to majstersztyk. Precyzja i energia, dynamizm i rytmiczna perfekcja. Kunsztowna muzyczna aranżacja młodej kompozytorki Teoniki Rożynek wznosi sprawdzoną chórową formę na jeszcze wyższy poziom.
Witold Mrozek, GAZETA WYBORCZA

 

Genialny i przerażający.
Alexandra Kedves, TAGES ANZEIGER
......................

 

HYMN DO MIŁOŚCI to spektakl o Europie, która zwiera szyki. Kolejne narody podnoszą okrzyk: Oddajcie nam nasz kraj! A Polacy gorliwie stają w tym chórze. To też spektakl o tym, że każdy naród lubi zapominać. A ludzie-bomby są już tak wkurzeni, że wybuchają. I w ten sposób wszystko się powtarza.

 

HYMN DO MIŁOŚCI został wyróżniony nagrodami za muzykę, choreografię, scenografię oraz kostiumy na 10. Międzynarodowym Festiwalu BOSKA KOMEDIA w Krakowie (2017). W rankingu Miesięcznika „TEATR” HYMN DO MIŁOŚCI został uznany za NAJLEPSZY MUZYCZNY SPEKTAKL w POLSCE w sezonie 2016/2017.

............................


HYMN DO MIŁOŚCI był prezentowany podczas wielu festiwali teatralnych w Europie m.in.: w Austrii (Festival of Regions w Machtrenk), Grecji (Athens and Epidaurus Festival), Niemczech (Berliner Herbstsalon Festival, SPIELART Festival w Monachium, Lessingtage Festival w Thalia Theater w Hamburgu, ASPHALT Festival w Dusseldorfie, Internationale Schillertage w Mannheim), Francji (SENS INTERDITS w Théâtre des Célestins, Théâtre le Maillon oraz NEXT Festival w Villeneuve d'Ascq), Włoszech (Mittelfest Festival), Holandii (SPRING in Autumn w Utrechcie), Rosji (20. New European Theatre w Moskwie), Szwajcarii (Kaserne Basel, CULTURESCAPES), a także w Polsce w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego DIALOG we Wrocławiu oraz Międzynarodowym Festiwalu BOSKA KOMEDIA w Krakowie.

 

Spektakl powstał w koprodukcji Fundacji CHÓR KOBIET, Teatru Polskiego w Poznaniu, Ringlokschuppen Ruhr i Maxim Gorki Theater Berlin. Partnerami projektu, współfinansowanego przez Miasto Stołeczne Warszawa, są Goethe-Institut, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

 

trailer spektaklu: https://www.youtube.com/watch?v=Sktti4ozWf0

 

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.

MAGNIFICAT w Teatrze Powszechnym.

Warszawskie pokazy spektaklu MAGNIFICAT w reżyserii Marty Górnickiej, laureatki Paszportów Polityki 2018 odbędą się 28-29 listopada 2019 roku o godzinie 19:30 w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie (ul. Jana Zamoyskiego 20).

Spektakl miał swoją premierę w roku 2011 przed konserwatywnym zwrotem w Polsce (…) Nadzieja, że mógłby coś zmienić do tej pory się nie spełniła (…) Intensywność, jaką Marta Górnicka i performerki naładowują „MAGNIFICAT“ jednak nie ustaje. Podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Sommerszene” w Salzburgu dostały owacje na stojąco - pisze Clemens Panagl w Salzburger Nachrichten po zeszłorocznych pokazach spektaklu w Austrii.

 

W spektaklu MAGNIFICAT CHÓR KOBIET obnaża władzę, jaką niezmiennie Kościół katolicki uzurpuje sobie nad ciałami polskich kobiet. „Jesteśmy krajem tak bardzo katolickim, że nawet ateiści są tu w większości katolikami. Wprawdzie niewierzącymi, ale praktykującymi” – śpiewa CHÓR i konfrontuje się z najważniejszym obrazem kobiecości w Kościele: postacią Najświętszej Marii Panny. Z jego ideologiczną i estetyczną władzą. Z magnetyczną siłą tej świętej ikony kobiecości.

 

Cytaty z Biblii, przepisy kulinarne, teksty Jelinek, Mickiewicza i fragmenty „Bachantek” Eurypidesa chór miksuje z dźwiękiem komputera, trzaskiem migawek i fleszy, cytatami z gazet. Nuty „Magnificatu” są samplowane, stają się podkładem dla tekstów kultury i reklam. Rytmizowana mowa i popowe frazy sprzęgają się z tradycyjnymi formami muzyki sakralnej. Powstaje ideologiczno-dźwiękowy remiks. Chór pokazuje, jak zaciskają się kleszcze ideologicznego terroru i jak narasta energia buntu kobiet. Matka Boska schodzi ze świętych obrazów i rusza z bachantkami na łowy.

 

Syczą, dyszą, skandują, pięknie śpiewają, skrzeczą - MAGNIFICAT to niezwykle mocny spektakl o silnej energii Narodowy patos, Matka Boska, przepisy dla idealnej małżonki. Wszystkie te nakładające gorset wynalazki Górnicka przemienia z tradycyjnego "Magnificat" w feministyczny manifest. Rytmiczna mowa chóru to potężna broń. Ta broń posiada nie tylko polityczno-społeczną, ale również estetyczną siłę przebicia. Wow!
Rüdiger Schaper, Tagesspiegel
.......................................................................

MAGNIFICAT był prezentowany na licznych międzynarodowych festiwalach, m.in.: w Francji (La Vilette - La Grande halle w Paryżu, Festival METTRE EN SCENE w Rennes, Festival International de Theatre SENS INTERDITS w Lyonie, European Theatre Festival PREMIERES w Strasbourgu, Festival La Rose des Vents w Villeneuve d'Ascq, Theatre National d'Arras, Festival Écoute/Voir w Tours, Festival Parallèle w Marsylii, Aix-en-Provence, Martigues), Niemczech (BERLINER FESTSPIELE Foreign Affairs, Hebbel Am Uffer - Berlin, „Fast Forward” European Festival for Young Stage Directors w Brunszwiku, Forum Freies Theater w Düsseldorfie), Szwajcarii (Dokumentartage IT'S THE REAL THING w Bazylei, Antigel Festival w Genewie, Festival de la Cité w Lozannie), Bośni i Hercegowinie (International Theater Festival MESS Sarajewo), Anglii (European Artsand Theatre Festival w Notthingham), Grecji (Onasis Cultural Center w Atenach), Holandii (SPRING Festival w Utrechcie) i Austrii (International Performing Arts Festival SZENE w Salzburgu).

 

MAGNIFICAT jest także laureatem wielu nagród: Głównej Nagrody Jury XLVII Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2012 w Szczecinie, Głównej Nagrody Jury dla Marty Górnickiej za Reżyserię oraz Nagrody Publiczności dla najlepszego spektaklu na 3. Koszalińskich Konfrontacjach Młodych "m-teatr" 2012. Został wyróżniony prestiżową nagrodą Srebrnego Wieńca Laurowego dla Najlepszego Spektaklu Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego MESS w Sarajewie w kategorii Future MESS oraz otrzymał dwie specjalne nagrody przyznane przez dziennikarzy Radia Sarajevo i Magazynu „Dani” – „Hrabri Novi Svijet”. Marta Górnicka otrzymała także główną nagrodę za reżyserię spektaklu na festiwalu teatralnym "FastForward" - Europejskim Festiwalu Młodych Reżyserów w Brunszwiku (Niemcy). Po warszawskich pokazach MAGNIFICAT kolejne pokazy zaplanowane są w Madrycie w lutym 2020. Obecnie jako video-instalacja prezentowany jest w Pałacu Festungsgraben w ramach wystawy towarzyszącej 4. edycji festiwalu Berliner Herbstsalon.

.......................................................................

 

Terminy pokazów: 28-29 listopada, godz. 19:30
Miejsce: Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie
trailer spektaklu: https://www.youtube.com/watch?v=y87y9TTjgcc

 

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.

JEDEM DAS SEINE. EIN MANIFEST na festiwalu BERLINER HERBSTSALON

26 października 2019 roku o godzinie 19:30 JEDEM DAS SEINE otworzy 4. edycję festiwalu BERLINER HERBSTSALON, którego hasłem przewodnim będzie w tym roku DE-HEIMATIZE IT! czyli OD-OJCZYŹNIAJCIE!.

„I can’t believe I still have to protest this shit”, mówią transparenty na protestach kobiet, które na całym świecie walczą znów o swoje prawa podstawowe. Spektakl Marty Górnickiej opowiada o replikującej się logice patriarchatu i jej obscenicznej przemocy. Odradzające się w całej Europie i na świecie faszyzm i nacjonalizmy znów instrumentalizują ciała kobiet i dzieci i wykorzystują je w politycznej wojnie. Totalne zarządzanie kobiecym ciałem jest fundamentem każdego nacjonalistycznego populizmu. Radykalne polityczne formacje prawicowe są dziś budowane wokół haseł „obrony kobiet”. To nasze kobiety i ich ciała trzeba chronić przed barbarzyńskimi hordami. Przed Obcymi. Ostatecznie to kobiety i dzieci są dziś najskuteczniejszą ideologiczna bronią.

 

"To krótki, bolesny opis rzeczywistości, który optycznie i akustycznie wbija się w świadomość widza i poprzez swoją upartość na długo pozostanie w jego pamięci."
- mówi Sven Ricklefs w Bayerischer Rundfunk,
............................

Berliner Herbstsalon to interdyscyplinarny festiwal organizowany przez Maxim Gorki Theater od 2011 roku. Poprzez teatr i sztuki wizualne porusza kwestie tożsamości, narodowości oraz stawia pytania o przynależność indywidualną, społeczną i państwową. W ramach trzytygodniowego programu odbędą się: wystawa 40 artystów sztuk wizualnych i performatywnych, 5 premier teatralnych, produkcje gościnne, konferencje oraz Akademia Młodych Kuratorów, której celem będzie rozwijanie dyskursu feministycznego w relacji do tożsamości, narodu i przynależności. W ramach wystawy zaprezentowana zostanie dokumentacja poprzednich prac Marty Górnickiej (m.in MAGNIFICAT, MOTHER COURAGE WON'T REMAIN SILENT. A CHORUS FOR WARTIME).

Festiwal rozpocznie się 26 października i potrwa aż do 17 listopada 2019 roku.
............................

Terminy pokazów: 26 października, godz. 19:30, 27 października godz. 20:30
Miejsce: Maxim Gorki Theater, Berlin

Spektakl powstał w koprodukcji Münchner Kammerspiele oraz Maxim Gorki Theater Berlin. Monachijska premiera spektaklu miała miejsce 28.05.2018 r.

trailer spektaklu: https://vimeo.com/279534487
film promocyjny festiwalu: https://bit.ly/2BdXjDV

„Hymn do miłości” na CULTURSCAPES

„Hymn do miłości” w reż. Marty Górnickiej w październiku zostanie dwukrotnie zaprezentowany w Szwajcarii. 3 października zostanie zagrany w Theater Chur, a następnie 5 października otworzy ogromny festiwal CULTURSCAPES w Bazylei, który w tym roku skupia się na prezentacjach najciekawszych zjawisk w polskiej sztuce współczesnej, literaturze, filmie i teatrze.

Więcej informacji o festiwalu.

„Hymn do miłości” na międzynarodowych festiwalach

„Hymn do miłości” w reż. Marty Górnickiej zostanie zaprezentowany podczas dwóch międzynarodowych festiwali prezentujących szeroko dyskutowane współczesne dokonania teatralne.
Pokazy spektaklu odbędą się na 20. Internationale Schillertage w Mannheim (28 i 29 czerwca) oraz na ASPHALT Festival w Düsseldorfie (20 lipca).

„Hymn do miłości” zamyka europejski tryptyk reżyserki wokół MATKI COURAGE. Obraz orkiestry grającej w obozach Zagłady i temat Holokaustu staje się dla Górnickiej punktem wyjścia do poruszenia wątków narastających w Europie tendencji nacjonalistycznych i kryzysu migracyjnego. W libretcie do Hymnu reżyserka demonstruje przemoc języka dzisiejszej polityki: sięga po szerzący się w Internecie język nienawiści, cytuje wypowiedzi fundamentalistycznych bojowników i terrorystów (m.in. fragmenty 2083. Europejskiej Deklaracji Niepodległości - manifestu Andersa Breivika, przemówienia przywódcy ISIS Abu-Bakra i Ben Ladena) wystąpienia polityków, i zderza je z popowymi piosenkami i frazami patriotycznych pieśni. Wykorzystuje muzyczne i rytualne struktury, przywołuje pieśni narodowe i fragmenty liturgii, żeby zapytać, gdzie prowadzi nas zlepiająca się z nich pieśń.

„Hymn do miłości” powstał w koprodukcji Fundacji CHÓR KOBIET, Teatru Polskiego w Poznaniu, Maxim Gorki Theater i Ringlokschuppen, Mülheim an der Ruhr. Partnerami projektu są Goethe-Institut oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

PASZPORT POLITYKI 2018 w kategorii TEATR dla Marty Górnickiej!

Na 26. gali Paszportów "Polityki", jednych z najważniejszych nagród kulturalnych w Polsce, triumfowały kobiety. Wśród nominowanych były: Marta Górnicka, Anna Karasińska i Weronika Szczawińska.

Paszport Polityki powędrował do Marty Górnickiej. „Za współczesną koncepcję chóru antycznego jako wehikułu przemiany artystycznej i społecznej. Za realizowane także poza Polską spektakle, w których stają na jednej scenie ludzie różnych płci, profesji i poglądów”, czytamy na stronie tygodnika Polityka.

Marta Górnicka​ wśród 50 niezwykłych Polek, które według redakcji Wysokich Obcasów​ sprawiły, że w 2018 roku świat zmienił się na lepsze.

"Za chór, z którym objeżdża świat".

"Moż­na by ją żar­tob­li­wie na­zwać ar­tyst­ką wy­klę­tą, śro­do­wi­sko te­a­tral­ne po­trak­to­wa­ło ją ­naj­pierw bo­wiem ja­ko wy­da­rze­nie jed­no­se­zo­no­we, po­tem ja­ko po­wie­la­czkę jed­ne­go ­paten­­­­tu, a na koń­cu ja­ko dziw­ny fe­no­men, któ­ry trze­ba chy­ba w koń­cu uznać i do­ce­nić, na co do­wo­dem jest jej no­mi­na­cja do te­go­rocz­nych Pasz­por­tów „Po­li­ty­ki”.

"Mar­ta Gór­nic­ka jest w rze­czy sa­mej zja­wi­skiem osob­nym. Lat te­mu osiem po­sta­no­wi­ła wskrze­sić sta­ro­żyt­ną na wskroś ideę chó­ru i przy je­go po­mo­cy mó­wić o spra­wach naj­­waż­niej­szych: od pa­triar­chal­ne­go znie­wo­le­nia za­czy­na­jąc, na za­gro­że­niach czy­ha­ją­cych na fun­da­men­tal­ne idee sto­ją­ce za zjed­no­czo­ną Eu­ro­pą koń­cząc. Jej ko­lej­ne chó­ral­ne kon­ste­la­cje (za­czy­na­ła od Chó­ru Ko­biet) oka­za­ły się praw­dzi­wym fe­no­me­nem przyj­mo­wa­nym ­­­en­tuzjas­­­tycz­nie w ko­lej­nych kra­jach.

Ża­den wła­ści­wie pol­ski twór­ca te­a­tral­ny nie gra swo­ich spek­ta­kli za gra­ni­cą z ta­ką ­­czę­stotli­­wo­ścią jak Gór­nic­ka. Tyl­ko jej osta­t­ni spektakl – stwo­rzo­ny w Te­a­trze Pol­skim w Po­zna­niu „Hymn do mi­ło­ści” – był już po­ka­zy­wa­ny w Ate­nach, Ber­li­nie, Mo­na­chium, Ham­bur­gu, Zu­ry­chu, Utrech­cie, Sal­zbur­gu, Ly­o­nie, Stras­bur­gu i Mosk­wie. Wspomnę też o jej widowisku „Grun­dge­setz”, wy­pro­du­ko­wa­nym przez ber­liń­ski Gor­ki The­a­ter i za­gra­nym nie­daw­no z oka­zji Dnia Jed­no­ści Nie­miec pod Bra­mą Bran­den­bur­ską. Licz­ba słów w tej not­ce jest, niestety, zbyt ma­ła, by wszyst­kie suk­ce­sy Mar­ty Gór­nic­kiej po­mie­ścić."

 

źródło: Wysokie Obcasy, grudzień 2018

Szwarcman o HYMNIE DO MIŁOŚCI

"Spektakl jest więc pewnym ostrzeżeniem, i to mocnym. Wrażenie jest ogromne; co wydało mi się szczególnie cenne, to żywiołowa reakcja młodej publiczności (starszej zresztą też). Może tak właśnie trzeba mówić do młodych o groźbie zła – w sposób mocny, czytelny i efektowny, ale nie efekciarski." - Dorota Szwarcman na swoim blogu komentuje warszawskie pokazy HYMNU DO MIŁOŚCI.

Pokazy HYMNU DO MIŁOŚCI odbyły się w dniach 18-19 grudnia 2018 roku w Teatrze Powszechnym w Warszawie.

 

Link do pełnej wersji artykułu: https://szwarcman.blog.polityka.pl/2018/12/19/chor-polakow/

Nagrody dla HYMNU DO MIŁOŚCI

Chwalimy się! HYMN DO MIŁOŚCI został wyróżniony nagrodami za muzykę, choreografię, scenografię oraz kostiumy na 10. Międzynarodowym Festiwalu BOSKA KOMEDIA w Krakowie (2017). W rankingu miesięcznika „TEATR” HYMN DO MIŁOŚCI został uznany za NAJLEPSZY MUZYCZNY SPEKTAKL w POLSCE w sezonie 2016/ 2017

Grudniowe pokazy HYMNU DO MIŁOŚCI w Warszawie i Moskwie

HYMN DO MIŁOŚCI już niebawem, 12 grudnia, zagości podczas 20. edycji festiwalu New European Theatre w Moskwie (na scenie Teatru Narodów), a kilka dni później 18 i 19 grudnia będzie można zobaczyć HYMN, już ostatni raz w tym roku, w Teatrze Powszechnym im. Zygmunta Hübnera w Warszawie.

Festiwal NET jest jednym z najważniejszych niezależnych wydarzeń artystycznych w Moskwie, w tym roku obchodzi 20-lecie swojego istnienia. Jego pierwotnym celem było zaprezentowanie najlepszych spektakli europejskich reżyserów, ale z biegiem lat NET zaczął także zapraszać krajowe produkcje teatralne. Z okazji jubileuszu NET przygotował wyjątkowy program. HYMN Marty Górnickiej zostanie zaprezentowany obok spektakli Christopha Marthalera, Teatru NO 99 z Estonii czy Konstantina Bogomołowa. „HYMN DO MIŁOŚCI” znalazł się w rankingu najbardziej oczekiwanych spektakli tegorocznej edycji opublikowanym przez The Moscow Times.

 

Linki:

https://netfest.ru/gymn-lubvy/

https://themoscowtimes.com/articles/new-european-theater-comes-to-moscow-63681

Górnicka nominowana do Paszportów POLITYKI 2018!

Marta Górnicka nominowana jest do tegorocznej nagrody „Paszporty Polityki” w kategorii TEATR. „Za wypracowanie własnego języka teatru chórowego, sprawdzającego się pod każdą długością geograficzną” – uzasadniał swoją nominację dla Górnickiej Witold Mrozek. A Michał Centkowski dodawał: „Za wymyślenie na nowo antycznego chóru dla współczesnego europejskiego teatru”."

"Górnicka niedawno odniosła wielki sukces w Berlinie, reżyserując pod Bramą Brandenburską "Grundgesetz" - monumentalny spektakl chórowy oparty na niemieckiej konstytucji, pochwałę obywatelskiego, różnorodnego wielokulturowego społeczeństwa, zarazem ironicznie pytającą o to, czy jego ramy prawne faktycznie działają" - pisze Witold Mrozek w artykule na portalu E-teatr.pl podsumowującym tegoroczne teatralne nominacje. "Jej chóralne spektakle, wykorzystujące rozmaite techniki wokalne, są silnie polityczne i mierzą się z gorącymi tematami" - pisze POLITYKA. "Chóry Górnickiej szybko wyszły poza Polskę, objeżdżają festiwale i teatry, zdobywają nagrody, a ich autorka coraz częściej pracuje za granicą. Chóry o nacjonalizmie i rosnącej nienawiści do „obcych” przygotowała w Tel Awiwie, w niemieckim Brunszwiku (zdobył nominację do prestiżowej nagrody Fausta) i w poznańskim Teatrze Polskim (podróżujący właśnie po Europie „Hymn do miłości”). W realizowanej od maja 2016 r. „Konstytucji na chór Polaków” naszą ustawę zasadniczą wspólnie czytali m.in. aktorzy warszawskiego Nowego Teatru, artyści z zespołem Downa i kibice Legii Warszawa."

 

Linki do materiałów źródłowych:

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/paszporty/1773622,1,teatr-nominowana-marta-gornicka.read

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/268131.html?fbclid=IwAR1CT_ZPUrQKH_LITUkgsS9VX0bOZJIKlTnsDMlhSw34kQgFSd25sejQCPI

Międzynarodowe tournée "HYMNU DO MIŁOŚCI"

"HYMN DO MIŁÓŚCI" w reżyserii Marty Górnickiej będzie prezentowany w Niemczech, Holandii, Francji, Rosji i Polsce.

Przedstawienie jest prezentowane 1 listopada w Ringlokschuppen Ruhr w Müllheim oraz na festiwalu SPRING in Autumn w Utrechcie (3 listopada). "HYMN DO MIŁOŚCI" jest grany 11 listopada w ramach festiwalu SENS INTERDITS w Théâtre des Célestins w Lyonie. 15 i 16 listopada spektakl jest prezentowany w Maillon, Théâtre de Strasbourg oraz 18 i 19 listopada podczas NEXT Festival w Villeneuve d'Ascq.

"HYMN DO MIŁOŚCI" jest pierwszą pracą Marty Górnickiej pokazywaną w Rosji. Przedstawienie będzie prezentowanie 12 listopada podczas festiwalu NET (New European Theatre) w Moskwie. Na zakończenie trasy "HYMN DO MIŁOŚCI" jest grany 18 i 19 grudnia w Teatrze Powszechnym w Warszawie.

Pokazy spektaklu w Warszawie współfinansuje m.st. Warszawa.

"Grundgesetz" : premiera pod Bramą Brandenburską

3 października premiera spektaklu Marty Górnickiej "KONSTYTUCJA" pod Bramą Brandenburską z okazji Dnia Jedności Niemiec.

 

USTAWA ZASADNICZA znajduje się dziś w Niemczech w punkcie zapalnym.

WOLNOŚĆ, PRAWO AZYLU, PRAWO DO OPORU, OBYWATEL, NARÓD, HAIMAT, DEMOKRACJA, SPRAWIEDLIWOŚĆ, JEDNOŚĆ - polityka eksploatuje słowa, zawłaszcza, rozdziera, poddaje testowi. Wprowadza w stan wojny.

 

Kto jest podmiotem NIEMIECKIEJ Konstytucji? W czyim imieniu mówi? Do kogo należy? Co znaczy dla Ciebie?

 

Czy tekst gwarantujący prawa podstawowe "wszystkim Niemcom" jest w stanie zatrzymać przemoc, rasizm? Czy jakikolwiek tekst "gwarantujący" demokracje, jest w stanie ja "obronić"?

W Dzień Jedności NIEMIEC, pod bramą BRANDENBURSKĄ w miejscu-symbolu jedności i podziału, pod pomnikiem przywołującym podział Niemców na dwa bloki i dwa ustroje społeczne, a zarazem ich zjednoczenie i ustanowienie demokratycznego państwa, Marta Górnicka poddaje Ustawę Zasadniczą performatywnemu testowi. STRESS TEST (nazywany też "torture testing") to działanie na badany obiekt albo materiał ekstremalnymi siłami, aby sprawdzić jego wytrzymałość, i ujawnić limit bezpiecznego użytkowania i moment ostatecznej awarii. To pojęcie z zakresu ekonomii, informatyki i medycyny określa graniczne procedury bezpieczeństwa we wszystkich dziedzinach naszego życia. Komputer albo serce poddaje się ekstremalnemu wysiłkowi, żeby sprawdzić, jak długo zdolne są pracować. Ile krwi może przepompować serce? Kiedy komputer się zawiesi? W jakich warunkach dany układ przestaje funkcjonować, bo działające na niego siły przekraczają jego wydolność?

 

"Interesuje mnie napięcie między prawem i przemocą - granice i wytrzymałość konsensusu, który chroni nas przez użyciem przemocy i pojmowaniem śmierci przeciwnika jako ostatecznego sposobu rozwiązywania sporów. Ten konsensus możemy uzyskać jedynie w języku. To słowa, które zapisujemy w postaci prawa, mają nam gwarantować rozbrojenie. To one dosłownie wyjmują broń z naszych rąk i pozwalają przekroczyć zasadę przemocy. Ale to także one - odpowiednio użyte - uzbrajają przeciwników. Każdy akt ludobójstwa, każdy akt systemowej przemocy i odmowy solidarności, która przynosi śmierć, dokonuje się najpierw w języku.

 

Dziś społeczeństwo niemieckie jest głęboko podzielone w wizji samego siebie. Gwałtownie ścierają się ze sobą dwa obrazy wspólnoty - narodowej i homogenicznej oraz otwartej i różnorodnej. Walka toczy się na słowa, a także o słowa.

 

Czyja wizja "służy pokojowi na świece"? Kto "jest narodem"? Kto "jest większością"? Kim jest obywatel? Kim jest obcy? Do kogo należy ten kraj? Który NIEMIEC należy do NIEMIEC? Kim są "ALLE DEUTSCHEN!"?

 

Poddając Ustawę Zasadniczą testowi warunków skrajnych, mierzymy maksymalną wydajność i obciążenie słów".

 

W spektaklu wezmą udział aktorzy GORKI THEATER, w tym EXILE ENSAMBLE, dzieci, osoby w zespołem Downa, aktorzy Teatru Ramba Zamba, członkowie Berlińskiego Stowarzyszenia Seniorów, uchodźczynie, kibice, osoby z niepełnosprawnościami. 50 przedstawicieli i przedstawicielek różnych religii, światopoglądów, języków i pochodzenia.

 

/////////////////

DIE WURDE DES MENSCHEN IST TANZBAR!

 

Weź ze sobą tekst Konstytucji przed Bramę Brandenburską i przeczytaj go razem z nami!

 

Zapraszamy na spektakl o 15:00 pod Bramę Brandenburską a po spektaklu na "TANZBAR DISCO" przed siedzibą GORKI THEATER.

 

Spektakl otwiera festiwal WAR OR PEACE - CROSSROADS OF HISTORY 1918 / 2018

 

Spektakl jest współfinansowany przez Senatsverwaltung für Kultur und Europa Berlin, Bundeszentrale für politische Bildung i Kulturstiftung des Bundes. Spektakl powstał we współpracy z Kulturprojekte Berlin GmbH i RambaZamba Theater.

premiera "HYMNU DO MIŁOŚCI" Marty Górnickiej

HYMN DO MIŁOŚCI na orkiestrę, chór pluszaków i innych to spektakl o Europie, która zwiera szyki. Kolejne narody podnoszą okrzyk: Oddajcie nam nasz kraj! A Polacy gorliwie stają w tym chórze.
To też spektakl o tym, że każdy naród lubi zapominać. A ludzie-bomby są już tak wkurzeni, że wybuchają. I w ten sposób wszystko się powtarza. A orkiestra gra.
Więc specjalnie dla nas chór zaśpiewa Piosenkę o Zapominalskim Narodzie:

PRAWDA jest taka, że ten NARÓD pozwolił na to by to się stało. Żeby umarły te Niektóre, te Wybrane dzieci, choć przecież to nie były jego dzieci, dzieci tego narodu. Ok. Więc w porządku. I w ogóle to nie był TEN kraj tylko TAMTEN: (wysoko i nisko) NIEMCY. I o tym nic nie wiemy. TEGO NIE WIDZIELIŚMY. Pewne fakty zostały dopasowane do potrzeb fabuły. I ponieważ NA WŁASNOŚĆ mamy od niedawna ten kraj i ten naród, więc walczymy, walczymy żeby to był NASZ kraj, nasza POLSKA, wyłącznie NASZA, NASZA WŁASNA.
Więc teraz też nie możemy sobie pozwolić przyjąć tych Uciekających. Ach, nie możemy sobie pozwolić. Mamy dużo miejsca, ale nie wystarczająco dużo. Nic już nie wciśniemy. Kochajmy ich na ich własnej ziemi i w ogóle niech najpierw pomogą ci, co zawinili. A w dodatku wszyscy dostaliby nasze promocje na smartfony i wszystkie przeceny na wyprzedażach.
A My Polacy tak mamy…
GOŚĆ W DOM - BÓG W DOM
… lubimy niskie ceny!

 

W HYMNIE DO MIŁOŚCI komponuję potworny „Śpiewnik narodowy”, żeby pokazać jaką fantazją na temat rzeczywistości może być pieśń, ale też, by przypomnieć, że pieśń – marsz – może prowadzić do mordu.
Jak dziś brzmi hymn narodów Europy? Jak brzmi hymn Polski?
Wierzę, że CHÓR jako figura zbiorowości potrafi pokazać, jak działają nieświadome mechanizmy zbiorowe. Jego pieśń ujawnia grozę wspólnoty spojonej miłością do ojczyzny zamieszkiwanej wyłącznie przez Swoich. Ojczyzny-rodziny, której trzeba zapewnić bezpieczeństwo i czystość, to znaczy pozbyć się wszystkich obcych ciał – innych ras, innych wyznań, innych orientacji. Taka miłość jest perwersyjną realizacją przykazania „Kochaj bliźniego swego, jak siebie samego”! To ona powołuje do działania Czyścicieli/Zbawicieli, którzy walczą o to, byśmy bez przeszkód mogli kochać naszych takich–jak–my braci. „Musicie mnie czcić za moje siedemdziesiąt siedem ofiar – domaga się od nas Andreas Breivik – Akcje takie, jak moja, ratują setki tysięcy istnień, które inaczej przepadłyby w czasie nadchodzących wojen domowych. Robię porządek ze światem. Przychodzę, żeby leczyć”.
Breivik z uśmiechem powtarza, że jest całkowicie zdrowy, o czym świadczy cała historia naszej cywilizacji. Czy mamy siłę, by przeciwstawić się tej logice?

Marta Górnicka

 

W chórze zaśpiewają: aktorzy i aktorki Teatru Polskiego w Poznaniu, aktorzy i aktorki Chóru Kobiet, amatorzy, dzieci, dorośli z zespołem downa, seniorzy.

 

„HYMN DO MIŁOŚCI” to trzecia część tryptyku „MATKA COURAGE”. Jego druga część została uznana przez krytyków NACHTKRITIK.de za jeden z najlepszych spektakli roku 2015 na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

 

koncept, reżyseria, tekst libretta: Marta Górnicka
muzyka: Teoniki Rożynek
choreografia: Anna Godowska
dramaturgia: Agata Adamiecka
scenografia: Robert Rumas
kostiumy: Anna Maria Karczmarska
lalki: Konrad Czarkowski (Kony Puppets)
reżyseria świateł: Artur Sienicki
produkcja: Izabela Dobrowolska, Agnieszka Różyńska
asystent reżyserki: Arnold Prządka
asystentka choregrafki: Anna Krysiak
asystentka kostiumografki: Agnieszka Majkutewicz
asystentura i konsultacja muzyczna: Joanna Piech-Sławecka
kierownik produkcji: Andrzej Szwaczyk
inspicjent: Magdalena Matusewicz

 

obsada:
Sylwia Achu, Pamela Adamik, Anna Andrzejewska, Maria Chleboś, Konrad Cichoń, Piotr Dąbrowski, Tymon Dąbrowski, Maciej Dużyński, Anna Gierczyńska, Paula Głowacka, Maria Haile, Wojciech Jaworski, Borys Jaźnicki, Katarzyna Jaźnicka, Ewa Konstanciak, Irena Lipczyńska, Kamila Michalska, Izabela Ostolska, Filip Piotr Rutkowski, Michał Sierosławski, Ewa Sołtysiak, Ewa Szumska, Krystyna Lama Szydłowska, Kornelia Trawkowska, Anastazja Żak

 

Koproducenci: Fundacja Chór Kobiet, Teatr Polski w Poznaniu, Ringlokschuppen Ruhr, Maxim Gorki Theater


Partnerzy: Goethe-Institut, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski


Projekt współfinansuje Urząd m.st. Warszawy i Kunststiftung NRW.

Data pokazu: 30 grudnia, godz. 19:00
Miejsce: CSW Zamek Ujazdowski, sala im. W. Krukowskiego
Wstęp na zaproszenia

Premiera: 21 stycznia, godz. 19:00, Teatr Polski w Poznaniu

Marta Górnicka nominowana do Niemieckiej Nagrody Teatralnej „Der Faust“

Kapituła prestiżowej nagrody teatralnej Der Faust doceniła Górnicką za reżyserię głośnego w Niemczech spektaklu "(M)OTHER COURAGE" z Staatheater Braunchwieg. W uzasadnieniu jury stwierdza, że spektakl to „imponująca, językowo perfekcyjna praca, w której występuje sześć aktorek oraz 17 amatorek i która podejmuje temat wojny. To przykład nowej formy teatru z udziałem amatorów. Warto tu zwrócić szczególną uwagę na warstwę językową, którą często postrzega się jako słaby punkt pracy z amatorami.“ Oprócz Górnickiej na shortliście nagrody „Der Faust“ znalazł się Frank Castorf za spektakl „Bracia Karamazow“ (Volksbühne Berlin) oraz Tom Kühnel i Jürgen Kuttner za spektakl „Der Auftrag“ (Schauspiel Hannover). Laureaci nagrody zostaną ogłoszeni 5 listopada podczas wręczenia nagród we Fryburgu.


„M(OTHER) COURAGE” będzie można zobaczyć 12 października w Berlinie jako występ gościnny w Maxim Gorki Theater.


Nagroda „Der Faust“ powstała w roku 2006 jako narodowa, niedotowana nagroda teatralna, mająca podkreślać artystyczny potencjał niemieckiego teatru. Teatry mogą zgłaszać do nagrody produkcje innych, jednak nie swoje własne. Następnie jury dokonuje nominacji, a spośród nominowanych produkcji członkowie Niemieckiej Akademii Sztuk Scenicznych wyłaniają laureatów.

Pełne uzasadnienie werdyktu:

 

"Estetyka twórczości tej młodej polskiej reżyserki została ukształtowana m.in. podczas współpracy z Robertem Wilsonem. Reżyserka stworzyła autorski koncept nowoczesnego teatru chóralnego, głównie dla kobiet – formułę teatralną, w której używa opracowanej przez siebie metody treningu wokalno-aktorskiego. Marta Górnicka otrzymała wiele nagród – ostatnio została nagrodzona na festiwalu „Fast Forward“ w Staatstheater Braunschweig. Tam też powstał spektakl „M(other) Courage“ – imponująca, językowo perfekcyjna praca, w której występuje sześć aktorek oraz 17 amatorek i która podejmuje temat wojny. To przykład nowej formy teatru z udziałem amatorów. Warto tu zwrócić szczególną uwagę na warstwę językową, którą często postrzega się jako słaby punkt pracy z amatorami. Ten spektakl pokazuje, jakim wzbogaceniem dla niemieckiego teatru są artyści z innych krajów. Pozwala nam też zwrócić uwagę na reżyserkę, której twórczość w jej własnym kraju w obliczu aktualnie panującej tam sytuacji budzi niemałe kontrowersje i której społeczne zaangażowanie jest godne pochwały"

Casting do nowego spektaklu Marty Górnickiej

Teatr Polski w Poznaniu oraz Fundacja CHÓR KOBIET zapraszają na casting do spektaklu „HYMN DO MIŁOŚCI – na orkiestrę, chór pluszaków i Innych”.

 

Zapraszamy WSZYSTKICH zainteresowanych projektem! 

 

UWAGA! Wcześniejsze doświadczenia artystyczne (w tym muzyczne i aktorskie) oraz wiek nie będą kryterium w wyborze uczestniczek/ów projektu.

 

Próby będą odbywały od października do grudnia.

 

Przyłącz się do nas!

Casting odbędzie się w budynku Teatru Polskiego, w dniach 25, 26 września w godz. 10.00–20.00.  

 

Na casting prosimy przygotować:

- ulubioną piosenkę/pieśń;
- dwa zdania na temat Polski – prawdziwe oraz takie, które najlepiej oddają Twoją wymarzoną wizję kraju;
- piosenkę patriotyczną / piosenkę o miłości;
- reklamę Polaków.

 

Zgłoszenia (bądź wszelkie pytania) opatrzone tytułem „HYMN DO MIŁOŚCI” – casting, zawierające krótkie uzasadnienie chęci uczestnictwa w projekcie, zdjęcie oraz biogram (prosimy uwzględnić także takie informacje jak: imię, nazwisko, datę urodzenia, narodowość, zawód, miejsce zamieszkania, adres mailowy i numer telefonu), prosimy przesłać do Agnieszki Różyńskiej na adres e-mail: agnieszka.rozynska@teatr-polski.pl do dnia 22 września 2016 roku.

 

TEATR CHÓRALNY – jest nowoczesną, autorską formą teatru tworzoną przez Martę Górnicką. Praca nad kolejnymi projektami ma charakter eksperymentalny i procesualny. Partytury są kolażem tekstów kultury, podejmują ważne kwestie społeczne i polityczne.

 

„HYMN DO MIŁOŚCI” jest częścią europejskiego tryptyku Marty Górnickiej, który zapoczątkowała izraelska premiera „MATKA COURAGE NIE BĘDZIE MILCZEĆ. CHÓR NA CZAS WOJNY” (listopad 2014). Kolejną część zatytułowaną „M(OTHER) COURAGE” Górnicka zrealizowała w Niemczech na scenie teatru w Brunszwiku (wrzesień 2015).

CHÓR KOBIET na Festival de la Cité

Wielokrotnie nagradzany "MAGNIFICAT" wyreżyserowany przez Martę Górnicką będzie prezentowany podczas Festival de la Cité, corocznego letniego festiwalu w Lozannie, 5 i 6 lipca 2016.


Festival de la Cité od pięćdziesięciu lat promuje sztukę współczesną, interdyscyplinarną, którą interesuje przestrzeń publiczna oraz ścisły związek ze społeczeństwem. Jak o CHÓRZE KOBIET piszą organizatorzy, „Pussy Riot nie są jedynymi, które wstrząsają patriarchalnymi konwencjami Wschodu. Mniej medialne, lecz równie zaangażowane i uparte/zdeterminowane, dzieło Marty Górnickiej – teatr walczący – poszukuje siły swojej kontestacji w formie antycznej”.

KONSTYTUCJA NA CHÓR POLAKÓW w Nowym Teatrze w Warszawie

Konstytucja na Chór Polaków 

+ Patriotyczne Disco

 

1, 2, 3, MAJA 2016 o godz. 18:00 w Nowym Teatrze w Warszawie

 

DLACZEGO KONSTYTUCJA?
Bo dotyczy nas wszystkich, ale mamy do niej skrajnie różne podejście.
Bo dziś nieustannie się do niej odwołujemy – by jej bronić, by domagać się jej zmiany, by ją łamać, by jej strzec.
Bo dla jednych jest dumą. Dla innych hańbą.
Bo dla wszystkich jest USTAWĄ ZASADNICZĄ.
Kto będzie czytał?
CHÓR POLAKÓW

 

AKTORZY NOWEGO TEATRU, WIETNAMCZYCY, CHÓR KOBIET, ZWIĄZEK STRZELECKI „STRZELEC”, ŻYDÓWKI, DZIECI, AKTORZY TEATRU 21, MUZUŁMANIE, UCHODŹCY, EMERYCI I RENCIŚCI, AKTYWIŚCI LGBT, a konkretnie:

 

Marta Adamczewska, Beata Banasik, Sebastian Biały, Grzegorz Brandt, Helena Chmielewska-Szlajfer, Ewa Chomicka, Paulina Drzastwa, Maciej Dużyński, Dawid Dziarkowski, Bartosz Gelner, Krystyna Gielecińska, Violetta Glińska, Alicja Herod, Edina Iliasova, Anna Jagłowska, Rafał Jatczak, Maria Jolanta Nałęcz Jawecka, Katarzyna Jaźnicka, Borys Jaźnicki, Mateusz Józwiak, Gubani, Khay Kharoeva, Ewa Konstanciak, Maja Kowalczyk, Wiesław Kowalski, Grzegorz Kuraszkiewicz, Kim Lee, Zaretta Mamaeva, Mateusz Marciniak, Marta Markowicz, Kamila Michalska, Mateusz Michnikowski, Olga Mysłowska, Ngo Van Tuong, Natalia Obrębska, Michał Pęszyński, Jacek Poniedziałek, Anna Rączkowska, Paulina Sacharczuk-Kajper, Natalia Samolijk, Jakub Sitek, Michalina Sitek, Kaja Stępkowska, Kamilla Tantasheva, Ton Van Anh, Dawid Wawryka, Karolina Więch, Anna Wodzyńska, Anna Wojnarowska, Viet Thu Lan Pham, Raisa Zaurbekova, Piotr Zwolski


I nie chodzi o to, by dowieść, że możemy zestroić głosy, że możemy śpiewać unisono. Stworzymy chór, który przemówi różnymi głosami. Chór różnych rejestrów, chór kakofoniczny.

 

Dołącz!
KAŻDY może przeczytać Konstytucję.

Drogie Społeczeństwo,
Jak się masz? Jak żyjesz? Pytamy, bo Twoje życie bardzo ostatnio przyśpieszyło. Dużo się wokół Ciebie dzieje. Jak wiesz, w teatrze często zajmujemy się Tobą, dużo o Tobie rozmawiamy. A nawet mówimy w Twoim imieniu.
Dużo słów teraz wokół Ciebie krąży. Coraz szybciej, z coraz większym ładunkiem i polem rażenia. Polsko-polska wojna na słowa, jak mówią. OJCZYZNA, PRAWDA, NARÓD, OBYWATEL, WRÓG, PATRIOTA, ZDRAJCA, KAŻDY. Polemiści stoją po przeciwnych stronach i strzelają. Bo nie da się rozmawiać za pomocą amunicji.
Czyje są „polskie wartości”? Moje? Twoje? Co nam odbiera wolność? Czy jest jakieś MY?
Chcemy zapytać o to Ciebie, Społeczeństwo. Chcemy zapytać o to w teatrze.
Więc tym razem ZAPRASZAMY Cię do nas, na scenę, żeby wspólnie przeczytać Konstytucję.

 

Koncept, reżyseria, tekst: Marta Górnicka
Dramaturgia: Agata Adamiecka
Choreografia: Anna Godowska
Organizacja przestrzeni: Robert Rumas
Identyfikacja wizualna: Luka Rayski
Światło: Artur Sienicki
Asystent reżyserki: Łukasz Jaskuła
Produkcja: Anna Czerniawska
Współpraca kompozytorska: Teoniki Rożynek
Konsultacje kostiumograficzne: Aleksandra Harasimowicz 

 

1 maja owtarta próba generalna
2-3 maja spektakle

wstęp wolny, odbiór bezpłatnych wejściówek w kasie teatru 22 379 33 33, bow@nowyteatr.org

CHÓR KOBIET na Antigel Festival

9 lutego 2016 roku o godzinie 20:30 na Festiwalu Antigel w Genewie (Szwajcaria) odbędzie się pokaz spektaklu "MAGNIFICAT".

Antigel Festival to interdyscyplinarny festiwal, prezentujący najciekawsze zjawiska z zakresu tańca, muzyki i performansu.


"MAGNIFICAT" zostanie pokazany w specjalnie przygotowanej na tegoroczną edycję przestrzeni "Le Grand Central" - zaprojektowanym przez Bureau A efemerycznym centrum kultury.


więcej informacji: tutaj

"M(OTHER) COURAGE" wśród najważniejszych spektakli roku

Spektakl "M(other) Courage" w reż. Marty Górnickiej z Staatstheater Braunschweig znalazł się w gronie 47 przedstawień uznanych przez korespondentów i redaktorów portalu teatralnego nachtkritik.de za najważniejsze spektakle ostatnich dwunastu miesięcy w Niemczech, Austrii I Szwajcarii. 

W uzasadnieniu czytamy: „Marta Górnicka dyryguje chóralnym spektaklem bazującym na zakurzonym klasyku Brechta i tworzy chór-monstrum, który pomaga nam poradzić sobie z naszą współczesnością”.

Marta Górnicka w Teheranie

W dniach 16-17 grudnia 2015 roku w Dramatic Arts Center of Iran w Teheranie (Iran) odbędą się warsztaty Marty Górnickiej ODZYSKAĆ / STWORZYĆ GŁOS. Warsztaty odbędą się w ramach Dni Polskiego Teatru - zakończenia obchodów Roku Teatru Polskiego za granicą.

CHÓR KOBIET w Atenach

21 i 22 listopada CHÓR KOBIET wystąpi w Atenach ze spektaklem "MAGNIFICAT" na festiwalu Transitions. Tegoroczna edycja festiwalu jest poświęcona najciekawszym zjawiskom teatralnym z Europy Środkowej.

"Dla artystów biorących udział w festiwalu, teatr jest ponad wszystko aktem politycznym. Osobiście doświadczyli nagłej zmiany w postaci niepohamowanego kapitalizmu i wolnego rynku. Ich teatr odgrywa aktywną rolę w publicznym dyskursie - poprzez wyraźne zajęcie stanowiska wobec tematów społecznych, ideologicznych, ekonomicznych" - deklaruje dyrektorka artystyczna festiwalu, Katia Arfara.

 

W ramach festiwalu, 20 listopada Marta Górnicka poprowadzi warsztaty autorskiego treningu wokalno-aktorskiego.

 

Więcej informacji: tutaj

Dzień Solidarności z Uchodźcami

CHÓR KOBIET włącza się w ogólnopolską akcję Dzień Solidarności z Uchodźcami.

Zapraszamy 15 października na godz. 21:30 do Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego (ul. Jazdów 1) w Warszawie na zbiorowe, chóralne czytania kompilacji tekstów, dla których motywem przewodnim będą romantyczne teksty polskiego pielgrzymstwa, słowa krążące w sieci i populistyczne slogany.

Chór, pod wodzą Marty Górnickiej, zmiksuje języki poetów i polityków, a współtworzyć będą go artyści związani z CHÓREM KOBIET, pracownicy Instytutu oraz wszyscy, którzy zechcą się włączyć w nasze działanie.

Więcej informacji: tutaj

"MAGNIFICAT" w ramach Dziedzińca Dialogu

7 października 2015 roku o godzinie 20:00 w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego odbędzie się pokaz spektaklu „MAGNIFICAT“. Spektakl zostanie zagrany w ramach projektu „Dziedziniec Dialogu“.

Po przedstawieniu odbędzie się debata „Czy mamy w Polsce cenzurę religijną?”. W rozmowie na temat warunków wolności wypowiedzi i twórczości artystycznej w dzisiejszej Polsce wezmą udział Edwin Bendyk, ks. Andrzej Draguła, Izabela Kowalczyk i Ewa Majewska.


Spotkanie będzie także premierą książki „GOLGOTA PIKNIK POLSKA. Sztuka – religia – demokracja” pod red. Agata Adamiecka-Sitek, Iwona Kurz wydanej przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Prapremiera "M(OTHER) COURAGE"

25 września 2015 roku w Staatstheater Braunschweig odbędzie się prapremiera spektaklu M(OTHER) COURAGE w reżyserii Marty Górnickiej z choreografią Anny Godowskiej. Autorem partytury do libretta Marty Górnickiej jest Wojciech Blecharz, koncept scenograficzny stworzył Robert Rumas.

Spektakl jest częścią tryptyku, który zapoczątkował performans „MATKA COURAGE nie będzie milczeć. CHÓR NA CZAS WOJNY” z udziałem sześćdziesięcioosobowego chóru matek i dzieci pochodzenia żydowskiego i arabskiego oraz izraelskich żołnierzy-tancerzy. Jego premiera odbyła się 13 grudnia 2014 roku w przestrzeniach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Tel Avivie. Performans inaugurował promocję polskiego teatru za granicą związaną z obchodami 250 lat teatru publicznego w Polsce. Kolejna odsłona tryptyku powstanie w 2016 roku.

 

W MATCE COURAGE ustanawia się obsceniczny chór publiczny. Obsceniczny, bo udzielający głosu tym, którzy powinni być niemi: matkom, imigrantom i dzieciom. I jest to głos generacji konfliktu w NIEMCZECH i EUROPIE. EUROPIE szaleństwa neonacjonalistycznego języka, konfliktów, uprzedzeń, lęku i przemocy. CHÓR pyta o zrozumiały strach i irracjonalny lęk; o obcych, o uchodźców w Niemczech i w Europie; o rzeczywistość pełną przemocy i absurdu; o brutalne ścieranie się postaw ludzkich.

 

Strzępy marszy wojskowych (Wenn die Soldaten), piosenek o miłości, cytaty z „Matki Courage” czy „Fatzera” staja się drogowskazami rozmaitych kierunków. Teksty z gazet, Jelinek, Heinera Mullera, Habermasa, teksty socjologiczne, wyliczanki dziecięce, pieśni Schuberta, cytaty z Biblii, narodowa klasyka oraz fragmenty nazistowskich marszy: CHÓR używa ich, żeby pytać o to co z tymi, którzy nie mają siły na rzeczywistość we współczesnej Europie? W Niemczech? Czym jest ich rzeczywistość? Co jest fantazmatem, a co realnością? Gdzie jest „prawda”? Nie ma historii poza wojną – mówi Brecht. Wobec kogo się toczy wojna dzisiaj?

 

Marta Górnicka:
MATKA to dla mnie cała konstelacja różnych możliwości, które uruchamiam na scenie: kobieta, mężczyzna, głos komputera, Niemcy, Europa, Merkel. I wreszcie Matka, czyli M(other). Jej dzieci to dzisiaj imigranci, Żydzi, Arabowie, psy, homoseksualiści, nieme Katarzynki. Wszyscy wykluczeni. Wszyscy, którzy próbują być Courage. I którzy nie mają już siły na rzeczywistość. Którzy się nie opłacają. Dla Nikogo. Ale wołają „MATKO!”. Ale to także „wyrodne” dzieci, nacjonaliści, agresywni kibole. Czy wóz Matki może pomieścić dziś te miliony dzieci? MATKA płacze nad swoim dzieckiem-narodem, które znów popełnia błędy, nigdy nie jest doskonałe. Ale ponownie rodzi kolejnego syna, córkę, którego posyła na wojnę. Dla mnie MUTTER to wehikuł poprzez który próbuje opowiadać o brutalności dzisiejszego świata, o tym jak bardzo nieludzki potrafi być człowiek, jak historia zatacza koło.

 

I wreszcie NIEMCY jako matka. NARÓD w środku EUROPY. To wielkie ciało leżące w środku Europy. Replikujące się ciało-NARÓD. Matka, która deklaruje: ”Jestem gotowa przyjąć wszystkich, ale też i wypluć".

© Volker Beinhorn, Staatstheater Braunschweig


więcej informacji: tutaj

Powstała Fundacja CHÓR KOBIET

22 września 2015 w Warszawie została zarejestrowana Fundacja CHÓR KOBIET. Prezesem Zarządu została Marta Górnicka, Członkami Zarządu - Małgorzata Błasińska i Łukasz Jaskuła.

Fundacja CHÓR KOBIET wywodzi się z pracy nad projektem teatralnym Marty Górnickiej prowadzonej w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie od 2009 roku. CHÓR KOBIET miał odzyskać kobiety dla teatru oraz przywrócić teatrowi CHÓR, stworzyć dla niego nowy język i formę obecności scenicznej. Pracy tej przyświecała idea stworzenia ponowoczesnego teatru chórowego – estetycznej, formalnej i ideologicznej koncepcji teatru, która łączy źródłową dla zachodniej sceny siłę zbiorowego ciała/głosu ze współczesną krytyką języka jako narzędzia władzy.

Fundacja CHÓR KOBIET – zajmuje się upowszechnianiem i promocją nowych form teatru, przekraczających tradycyjne podziały w obrębie sztuk. Wspiera działania artystyczne o polityczno- społecznym wymiarze zmierzające do zniesienia opresji i stworzenia możliwości negocjowania wartości i wzorców, na których opierają się społeczeństwa. Jej celem jest również wspieranie procesu budowy otwartej, różnorodnej, niewykluczającej wspólnoty poprzez czynne włączanie społeczeństwa w kulturę.

CHÓR KOBIET otwiera festiwal w Bazylei

15 kwietnia 2015 roku o godzinie 20:30 CHÓR KOBIET zaprezentuje spektakl "MAGNIFICAT" na otwarcie międzynarodowego festiwalu "It’s The Real Thing - Basler Dokumentartage'15".

"MAGNIFICAT" zaprezentowany zostanie w Kaserne Basel, teatrze utworzonym w budynkach dawnego opactwa w Bazylei.

 

Więcej informacji: tutaj

CHÓR KOBIET w La Villette w Paryżu

17 i 18 marca w paryskim La Villette w ramach festiwalu "L'Esprit de groupe" zostanie pokazany "MAGNIFICAT" w reżyserii Marty Górnickiej.

CHÓR KOBIET we Francji

CHÓR KOBIET rusza w tournee po Francji. Zespół pokaże "MAGNIFICAT" w Marsylii, Martigues, Aix-en-Provence i Tours w ramach festiwali Parallèle 2015 i Écoute/Voir.

 

Dodatkowo spektaklowi w Marsylii będą towarzyszyć warsztaty prowadzone przez Martę Górnicką. Natomiast w Tours po przedstawieniu odbędzie się spotkanie z udziałem reżyserki Marty Górnickiej, choreografki Anny Godowskiej i choreutek.

Plan tournée
14.01.2015 o 20:30 Marsylia, festival Parallèle 2015, Le Merlan scène nationale de Marseille
15.01.2015 o 20:30 Martigues, festival Parallèle 2015, Le Théâtre des Salins, scène nationale de Martigues
16.01.2015 o 20:30 Aix-en-Provence, festival Parallèle 2015, Le Théâtre du Bois de L'Aune
18.01.2015 o 17:30 Tours, festival Écoute/Voir, l'Opera de Tours/Grand Théâtre de Tours

"MATKA COURAGE NIE BĘDZIE MILCZEĆ. CHÓR NA CZAS WOJNY" w Tel Avivie

Performans na 60-osobowy chór matek arabskich i żydowskich, izraelskich tancerzy-żołnierzy, dzieci arabskie rozpisany na 4 przestrzenie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Tel Avivie. „MATKA COURAGE NIE BĘDZIE MILCZEĆ” to chór dwóch języków (arabski, hebrajski) i jednego głosu.

 

Projekt MATKA COURAGE miał prapremierę 11 grudnia 2014 roku i inaugurował promocję polskiego teatru za granicą związaną z obchodami 250 lat teatru publicznego w Polsce.

Marta Górnicka, autorka nowej formy teatru chórowego, przenosi w tym projekcie swoje poszukiwania w przestrzeń szczególnie rozumianej reżyserii społecznej. Do udziału w performansie zaprasza funkcjonujące w radykalnie skonfliktowanych społecznościach grupy, z którymi pracuje, stwarzając możliwość ekspresji skrajnych afektów i bezpośredniej interakcji między tymi, których na co dzień oddziela niewidzialna bariera. Nie chodzi już o to, by reprodukować na scenie konflikt i mechanizm jego narastania, ale by go objawić w całym natężeniu i zabójczych kolizjach. I by mimo to znaleźć możliwość stworzenia wspólnego dzieła, które przemówi w wielu językach i zarazem jednym ludzkim głosem.

 

Chór, jaki tworzy się w trakcie takiej pracy, daje szansę przemiany śmiertelnych antagonizmów w ujawniony na scenie agonizm, pozwala stanąć obok siebie ludziom, których dzielą nieredukowalne różnice, ale którzy przez sam fakt wspólnej pracy w domenie głosu i ciała uznają prawomocność tych, których polityka definiuje jako „wrogów”.

 

Idzie zatem także o to, by postawić radykalne pytanie o społeczną skuteczność sztuki wobec najtrudniejszych wyzwań współczesnego świata. I pytając, zarazem podjąć wysiłek, by ze sztuki uczynić narzędzie przekraczania stale narastających w społeczeństwach postaw wrogości.

 

Kim jest Matka COURAGE dzisiaj? Kim jest kobieta w systemie konfliktu i wojny? W miejscu, gdzie toczy się obecnie jeden z największych konfliktów na świecie przemówi CHÓR: zabrzmią słowa jak pociski, śpiew i piosenki dziecięce.

 

CHÓR będzie mówił przeciwko obrazowi „konfliktu”, „innego”, „wroga” rodzącemu się w zawłaszczonym języku. W surrealnym świecie wojny, w którym przemoc jest kadrowana, nie wiadomo już co jest „ przemocą” a co „obroną”, co jest „życiem zagrożonym” a co „życiem wartościowym”, co „aktem terroru”, a co obroną przed tym aktem, kto „przyjacielem”, kto „wrogiem”?

 

Czy wojna jako „interes” będzie się reprodukowana w nieskończoność? Czy nie jestem „wystarczająco ludzka”? - pyta jedna z matek. Kto jest „bardziej ludzki”: Arab czy Żyd? „Dopóki widzimy człowieka w innym, w ten i tylko ten sposób zatrzymamy szaleństwo?” pyta Robi Damelin, arabska matka.

 

Tam, GDZIE WYDAJE SIĘ, ŻE NIE MA JUŻ GŁOSU - spróbujemy mówić.
TAM, GDZIE MOŻNA JUŻ TYLKO BAĆ SIĘ SŁÓW - będziemy śpiewać.


MATKA to projekt ekstremalny. Arabki i Żydówki, które poznałam są mądre, odważne. Na próbach płaczą tak, jakby śpiewały. Śpiewają tak, jakby płakały (…)Wspólnie zapytamy o to czym jest człowiek.

Tournée "REQUIEMASZYNY" we Francji

Spektakl "REQUIEMASZYNA" w reżyserii Marty Górnickiej zostanie zaprezentowany na Festival Automne en Normandie w Pau, w Hawrze i w Nanterre. 16 listopada w Hawrze odbędą się warsztaty Marty Górnickiej w Théâtre des Bains-Douches. 28 listopada po pokazie spektaklu odędzie się spotkanie CHORU KOBIET z widzami.

Plan tournée:

17-18.11.2014 Hawr, festival Automne en Normandie/Centre culturel La Forge-Harfleur

20.11.2014 Pau, Scène conventionnée danse-théâtre de Pau

22-23, 25-30.11.2014 Nanterre, Théâtre Nanterre-Amandiers

CHÓR KOBIET w Berlinie

CHÓR KOBIET zaprezentuje dwa swoje przedstawienia "MAGNIFICAT" i "REQUIEMASZYNĘ" w ramach Berliner Festspiele Foreign Affairs.

Berlińskie pokazy "MAGNIFICATU" odbędą się 3 lipca 2014 roku o 20:00 i 22:00 w Haus der Berliner Festspiele, a "REQUIEMASZYNY" 4 i 5 lipca o 22:00, również w Haus der Berliner Festspiele.

 

Festiwal prezentuje najciekawsze zjawiska artystyczne z obszarów teatru, muzyki, tańca i literatury. Ten prestiżowy festiwal odbywa się od 1951 roku w Berlinie.

"MAGNIFICAT" w Nottingham

26 i 27 maja 2014 roku o godzinie 20:00 odbędzie się pokaz wielokrotnie nagradzanego spektaklu "MAGNIFICAT" na neat14 - Notthingham European Arts and Theatre Festival 2014.

"REQUIEMASZYNA" w Strasburgu i Dreźnie

Po sukcesach spektaklu "Requiemaszyna" na Festiwalu "Sens Interdits" w Théâtre de la Renaissance w Lyonie, przedstawienie Marty Górnickiej wraca do Francji. Od 28 marca do 1 kwietnia spektakl będzie można zobaczyć w Théâtre National de Strasbourg.

Spektakl zostanie pokazany 10 razy. Théâtre National de Strasbourg jest koproducentem trzeciego spektaklu Marty Górnickiej.

 

Kolejnym przystankiem CHÓRU KOBIET jest Drezno. 21 maja 2014 o godzinie 18:00 i 20:00 "REQUIEMASZYNA" zostanie zaprezentowany na Bürgerbühne Festival.

"REQUIEMASZYNA" w Teatrze Małym w Tychach

21 lutego 2014 roku odbędzie się pokaz spektaklu REQUIEMASZYNA w reżyserii Marty Górnickiej w Teatrze Małym w Tychach.

Warsztaty teatru chórowego

Publikujemy listę osób przyjętych na warsztaty teatru chórowego Marty Górnickiej w dniach 25 i 26 stycznia 2014 roku.

25 stycznia 2014 ( sobota)

1. Gawlita Anna

2. Gibki Karolina

3. Górniak Olga

4. Hawryluk Małgorzata

5. Izert Michalina

6. Jędrzejewska Paulina

7. Kutyła Dorota

8. Łucyk Weronika

9. Łuczak Beata

10. Marczyk Monika

11. Oleksyn Przemysław

12. Szuszkiewicz Piotr

13. Tustanowska Joanna

14. Żbikowska Marta

 

26 stycznia 2014 (niedziela)

1. Ankiersztejn Marta

2. Arrigoni Giuseppina

3. Cieślak Ola

4. Duniec Klara

5. Gutfeld Agnieszka

6. Kaczor Dorota

7. Leszczyńska Karolina

8. Leszczyńska Natalia

9. Niemyjska Zuzanna

10. Pawłowska Zuzanna

11. Siutsova Lena

12. Sokołowska Marta

13. Sosińska Agnieszka

14. Tejwan Martyna

15. Wróblewska Joanna

16. Zembowicz Lucyna

"REQUIEMASZYNA" hitem 2013

Spektakl "REQUIEMASZYNA" znalazł się na liście 10 najlepszych spektakli teatralnych 2013 roku opublikowanej przez tygodnik "POLITYKA".

W uzasadnieniu czytamy: „25 mężczyzn i 8 kobiet recytuje, skanduje, syczy i jęczy wiersze Władysława Broniewskiego. Produkt eksportowy roku, objechał cały świat".

THE CHORUS OF ROMA PEOPLE

Performance w ramach projektu “X-APARTMENTS, Košice 2013 – European Capital Of Culture”.

libretto i reżyseria: Marta Górnicka

występują: Miłka Janova, Duszan Jano, Dominika, Tatiana Janova, Eva Horvatova, Adrian Jano

dramaturgia: Johanna Hoehmann

asystentka: Julia Cehelska

produkcja: Goethe Institut we współpracy z Instytutem Polskim w Bratysławie

premiera: 26 września 2013, Koszyce (Słowacja)

 

- Z moją twarzą? Kto mnie weźmie do pracy – pyta Eva.

- Zanim podpiszesz umowę, pracodawca musi cię ZOBACZYĆ – dodaje Duszan.

- Liczy się TWARZ – mówi CHÓR.

W Koszycach, Europejskiej Stolicy Kultury 2013, mieście prezentującym się w folderach jako "city of peace", znajduje się największe romskie getto w Europie. W Lunik IX, robotniczej dzielnicy na obrzeżach miasta, bez prądu, gazu i wody żyje około dziewięciu tysięcy bezrobotnych Romów. Libretto spektaklu zostało zbudowane z opowieści koszyckich Romów i słowackich piosenek. THE CHORUS OF ROMA PEOPLE to polityczno-muzyczna wypowiedź na temat ekonomicznej i społecznej sytuacji Romów w Europie.

Niemiecka premiera „REQUIEMASZYNY” w Mülheim nad Rurą (Nadrenia Północna-Westfalia) oraz pokazy spektakli Marty Górnickiej na Malta Festival Poznań 2013.

„REQUIEMASZYNA” - najnowsza premiera Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego - jest wydarzeniem międzynarodowym, wyprodukowanym wspólnie z czterema europejskimi instytucjami: Ringlokschuppen (Mülheim, Niemcy), La Filature - Scène Nationale (Miluza, Francja) oraz Théâtre National de Strasbourg i Le Maillon (Strasburg, Francja).

Polska premiera spektaklu odbyła się 24 marca 2013 roku w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, francuska premiera miała miejsce 22 maja 2013 w Miluzie. Niemieckie pokazy premierowe spektaklu odbędą się 14 i 15 czerwca 2013 o godzinie 19.30 w Mülheim nad Rurą (teatr Ringlokschuppen). Podczas swojej międzynarodowej trasy spektakl odwiedzi także kolejne francuskie miasta - Lyon (październik 2013) i Strasburg (marzec-kwiecień 2014). W Lyonie zostaną pokazane również przedstawienia CHÓRU KOBIET w reżyserii Marty Górnickiej - "TU MÓWI CHÓR: tylko 6 do 8 godzin, tylko 6 do 8 godzin..." oraz "MAGNIFICAT".

 

W czerwcu tego roku spektakl „REQUIEMASZYNA” pokazany będzie na Malta Festival Poznań 2013 w ramach idiomu „OH-MAN, OH-MACHINE - CZŁOWIEK-MASZYNA”, którego kuratorem jest znany włoski reżyser Romeo Castellucci. Przedstawienie jest jedynym polskim wydarzeniem programu głównego festiwalu. Pokazy "REQUIEMASZYNY" odbędą się w Starej Rzeźni (ul. Garbary 101/111, Poznań) 26 czerwca 2013 r. o godzinie 20.00 i 27 czerwca 2013 o godzinie 20.00 i 22.30.

 

Podczas Malta Festival Poznań 2013 w ramach projektu GENERATOR MALTA, Instytut Teatralny pokaże również spektakle CHÓRU KOBIET: „TU MÓWI CHÓR” (24 czerwca 2013, godzina 21:30) oraz „MAGNIFICAT” (25 czerwca 2013, godzina 21:30). Wszystkie wydarzenia w ramach GENERATORA MALTA, odbywają się na Placu Wolności w Poznaniu. Więcej informacji o programie festiwalu i biletach na stronie: www.malta-festival.pl.

Premiera "REQUIEMASZYNY"

Trzeci spektakl Marty Górnickiej to kontynuacja prowadzonej przez reżyserkę pracy nad stworzeniem nowoczesnego chóru tragicznego, w której centrum leży krytyczna refleksja nad człowiekiem ustanawianym przez kulturowe, społeczne, ekonomiczne i religijne normy. Światowa premiera 24 marca w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Marta Górnicka zdobywczynią głównej nagrody za reżyserię na Europejskim Festiwalu Młodych Reżyserów "Fast Forward"

Marta Górnicka otrzymała główną nagrodę za reżyserię spektaklu "MAGNIFICAT" na Europejskim Festiwalu Młodych Reżyserów "Fast Forward"w Brunszwiku (Niemcy).

CHÓR KOBIET wystąpił ze spektaklem "MAGNIFICAT" 17 i 18 listopada na zakończenie festiwalu w Staatstheater Braunschweig. „Fast Forward” prezentował spektakle 8 najważniejszych młodych twórców teatralnych z całej Europy. W programie festiwalu znalazły się przedstawienia Martina Grünheita, Simona Kubischa (Niemcy), Katy Hernan, Adriena Ruppa (Szwajcaria), Maren E. Bjrseth, Marjolijn van Heemstra (Holandia), Ruth Rosenthal, Xaviera Klaine (Francja-Izrael), Csaby Polgár (Węgry).

Akt wyzwolenia Nachtkritik.de 19.11.2012

Spektakl “MAGNIFICAT" polskiej reżyserki Marty Górnickiej zdobył główną nagrodę na drugim europejskim festiwalu młodej reżyserii "Fast Forward”, zakończonym w niedzielny wieczór w Staatstheater Braunschweig.

„MAGNIFICAT” to spektakl, który pokazał nam wyjątkowy sposób pracy z teatrem chórowym. Chór u Marty Górnickiej dokonuje aktu wyzwolenia. To nie jest jednolita grupa, ale żywy, dźwięczący organizm, złożony z zapadających w pamięć indywiduów” – to cytat z oświadczenia prasowego jury festiwalu w składzie: Beatrix Bühler, kuratorka szwajcarskiego festiwalu "Auawirleben", Paolo Magelli – włoski reżyser teatralny, Christian Rakow - krytyk teatralny (Nachtkritik) i Joachim Kleoment – dyrektor naczelny Staatstheaters Braunschweig. „MAGNIFICAT” konkurował z siedmioma innymi inscenizacjami z sześciu europejskich krajów. Zwyciężczyni konkursu Marta Górnicka wyreżyseruje w następnym sezonie spektakl w Staatstheater Braunschweig.

(Staatstheater Braunschweig / sd)

21 listopada 2012 CHÓR KOBIET rusza w tournée po Francji. Spektakle CHÓRU KOBIET - "TU MÓWI CHÓR" oraz "MAGNIFICAT" zostaną pokazane m.in. na w Rennes, Arras, Douai oraz na festiwalu La Rose des Vents w Villeneuve d'Ascq.

CHÓR KOBIET we Francji i Belgii

CHÓR KOBIET rusza w tournee po Francji i Belgii. W ciagu 10 dni zespół wystąpi w 6 miastach.

PLAN TOURNEE CHÓRU KOBIET we FRANCJI i BELGII:

22 11.2012 g. 19.00: "MAGNIFICAT" w Rennes, Théâtre du Vieux Saint-Etienne, 14 rue d’Echange, 35000, Rennes

23.11.2012 g. 21.30: "MAGNIFICAT" w Rennes, Théâtre du Vieux Saint-Etienne, 14 rue d’Echange, 35000, Rennes

24.11.2012 g. 20.00 "MAGNIFICAT" w Rennes, Théâtre du Vieux Saint-Etienne, 14 rue d’Echange, 35000, Rennes

27.11.2012 g. 20:00: "MAGNIFICAT" w Arras, Salle a l'Italienne

28.11.2012 g. 20.00: "TU MÓWI CHÓR" w Douai Salle Andre Malraux

29.11.2012 g. 20:15: "TU MÓWI CHÓR" w Ieper, Het Perron Ieper, Fochlaan 1, 8900 Ieper (Belgia)

30.11.2012 g. 20:00: "TU MÓWI CHÓR" w Vieux Conde, sala Le Bulon

1.12.2012 g. g. 20:30: "MAGNIFICAT", Villeneuve d'Ascq Festiwal La Rose des Vents

CHÓR KOBIET w Lipsku

Marta Górnicka, Romeo Castellucci, Sandrine Buring, Oskaras Koršunovas na prestiżowym festiwalu "euro-scena" w Lipsku.

Przedstawienie CHÓRU KOBIET "TU MÓWI CHÓR" pokazane zostało na 22. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "euro-scena", który jest przeglądem twórczości najbardziej wyrazistych reżyserów i choreografów z całej Europy. W tegorocznym programie festiwalu znalazły się przedstawienia: Romeo Castellucciego - "Sul concetto di volto nel figlio di Dio", Oskara Koršunovasa - "Miranda" na podstawie "Burzy" Williama Szekspira, spektakl "En Atendant" Anne Teresy De Keersmaeker-jednej z najważniejszych europejskich choreografek oraz "TU MÓWI CHÓR" w reżyserii Marty Górnickiej.
Spektakl "TU MÓWI CHÓR" pokazany został 7 i 8 listopada 2012 o 22.00 w Schaubühne Lindenfels. Pełny program festiwalu dostępny jest na www.euro-scene.de

"MAGNIFICAT" w Braunschweig

17 i 18 listopada 2012 roku CHÓR KOBIET wystąp na festiwalu »Fast Forward« European Festival for Young Stage Directors.

Spektakl "MAGNIFICAT" zostanie dwukrotnie pokazany na festiwalu »Fast Forward« European Festival for Young Stage Directors, organizowanym przez Staatstheater Braunschweig w Niemczech. Spektakle będzie można zobaczyć 17 listopada o godzinie 19.00 i 18 listopada o 20.15 w Staatstheater Braunschweig. Szczegóły: www.staatstheater-braunschweig.de.

CHÓR KOBIET nagrodzony w Sarajewie

Spektakl CHÓRU KOBIET – „MAGNIFICAT” w reżyserii Marty Górnickiej otrzymał prestiżową nagrodę Srebrnego Wieńca Laurowego dla najlepszego spektaklu Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego MESS w Sarajewie w kategorii FUTURE MESS.

Spektakl CHÓRU KOBIET – „MAGNIFICAT” w reżyserii Marty Górnickiej otrzymał prestiżową nagrodę Srebrnego Wieńca Laurowego dla najlepszego spektaklu Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego MESS w Sarajewie w kategorii FUTURE MESS. FUTURE MESS jest specjalnym programem festiwalu skupiającym się na poszukiwaniu nowych języków w teatrze i promocji młodych twórców. Spektakl CHÓRU KOBIET otrzymał również dwie specjalne nagrody, przyznane przez dziennikarzy Radia Sarajevo i Magazynu “Dani” – “Hrabri Novi Svijet”.

Grand Prix MESS festival - nagrodę Złotego Wieńca Laurowego za najlepsze przedstawienie - otrzymał „Max Black” w reżyserii Heinera Goebbelsa. Złoty Wieniec Laurowy dla najlepszego reżysera przyznano Romeo Castellucciemu za spektakl „On the Concept of the Face, Regarding the Son of God”.

Werdykt jury International Theater Festival MESS 2012: www.mess.ba

CHÓR KOBIET na Kongresie Kobiet

W najbliższą sobotę, 15 września o godzinie 11.30 CHÓR KOBIET zaprezentuje Projekt II: "MAGNIFICAT" na IV KONGRESIE KOBIET - KOBIETY DLA POLSKI, POLSKA DLA KOBIET w Sali Kongresowej w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie.

www.kongreskobiet.pl

CHÓR KOBIET nagrodzony w Koszalinie

Spektakl CHÓRU KOBIET "MAGNIFICAT" w reż. Marty Górnickiej otrzymał Nagrodę Główną oraz Nagrodę Publiczności na 3. Koszalińskich Konfrontacji Młodych m-teatr 2012.

Jury 3. Koszalińskich Konfrontacji Młodych m-teatr 2012 w składzie Joanna Krakowska, Zenon Butkiewicz, Zdzisław Derebecki, jednogłośnie przyznało Nagrodę Główną festiwalu dla Marty Górnickiej za reżyserię spektaklu "MAGNIFICAT" wykonanywanego przez CHÓR KOBIET - zespół działający przy Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. 

Spektakl został również uhonorowany nagrodą koszalińskiej publiczności za najlepszy spektakl tegorocznej edycji Koszalińskich Konforntacji Młodych m-teatr 2012, organizowanych już po raz trzeci przez Bałtycki Teatr Dramatyczny im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie. 

Głowna Nagroda Jury XLVII Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2012

Jury XLVII Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2012 przyznało Główną Nagrodę twórczyniom i wykonawczyniom spektaklu "MAGNIFICAT" CHÓRU KOBIET z Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, koncept, libretto, reżyseria Marta Górnicka – "za radykalną, innowacyjną formę teatralną, która pozwoliła uwolnić ukryty głos polskich kobiet."

www.kontrapunkt.pl

Najbliższe pokazy CHÓRU KOBIET

Najbliższe pokazy CHÓRU KOBIET w Warszawie:

20, 21, 22 października, godzina 20:00 projekt II: "MAGNIFICAT", Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego